7 Mayıs 2011 Cumartesi

پل بغاز استانبول

 
پل بغاز نام یکی از دو پل کابلی هست که بر روی تنگه استانبول ساخته شده است. با توجه به اینکه پل بغاز اولین پلی    معروف.است(Birinci Köprü) بود که بر روی تنگه استانبول ساخته شده ،  نزد مردم استانبول به پل اول

کار ساخت پل بغاز در 20 شوبات 1970 آغاز و در 29 اکیم سال 1973 مصادف با پنجاهمین سال تاسیس جمهوری ترکیه طی مراسمی رسمی افتتاح گردید.

ایده عبور آسان از تنگه استانبول ( بسفر)، سابقه چندین صد ساله داشت، طبق نظر مورخین، اولین عبور از تنگه استانبول مربوط به سال 511 قبل از میلاد میباشد. طبق نوشته مورخان، داریوش پادشاه ایران که با سپاه هفتصد هزار نفری خود عازم اسکیت بود، با کنار هم قرار دادن کشتی ها در عرض تنگه استانبول توانست با ساخت  پل متحرک از آنجا برای اولین بار عبور کند.

برای تنگه استانبول و اینکه بشود از طریق پلی از تنگه استانبول به راحتی گذشت ایده ها و پروژه های مختلف و متعددی ارائه شده بود که همگی آنها در حد ایده و بر روی کاغذ باقی مانده بود، برای نمونه در سال 1940 مهندس نوری دمیر آغ  با حمایت انجمن مهندسین ترکیه و متخصصان پل سازی امریکا، پروژه ساخت پل بر روی تنگه استانبول را آماده نمود که دولت وقت ترکیه با آن پروژه مخالفت کرد.

در نیمه دوم قرن بیستم با شتاب گرفتن رشد و توسعه استانبول و افزایش ترافیک مابین آسیا و اروپا، ساخت پل بر روی تنگه استانبول (بسفر) را ضروری ساخت. طبق بررسیهای انجام شده توسط کارشناسان وقت وزارت راه ترکیه، احداث پل بر روی تنگه استانبول در 9 نقطه ممکن بود. وزارت راه نظر آن وزارتخانه را در زمینه احداث پل به نخست وزیر وقت ترکیه مرحوم عدنان مندرس اعلام نمود، وی در 25 می سال 1960 قراردادی با شرکت مشاور انگلیسی جهت بررسیهای مختلف این پروژه امضاء نمود، این پروژه تحقیقاتی در سال 1965 به تمام رسید. کودتای 27 می 1960  دلیل تاخیر در اتمام پروژه پل بغاز بود.

در سال 1967 از چهار شرکت متخصص در زمینه ساخت پل های کابلی خواسته شد تا طرحهای خود را ارائه نمایند، مورد پسند واقع گردید و (Freeman Fox and Partner) از میان 4 طرح پیشنهاد شده ، طرح شرکت انگلیسی
در سال 1968 قرارداد طراحی پل بغاز به این شرکت واگذار گردید. مناقصه عملیات اجریی پل بغاز را نیز کنسرسیومی از دو کشور آلمان و انگلیس برنده شدند.

عملیات احداث پل در سال 1970 شروع و در 29 اکیم سال 1973 مصادف با پنجاهمین سال تاسیس جمهوری ترکیه با هزینه ای بالغ بر 283 774 21 دلار امریکا به اجرا درآمد.

در اولین سال بهره برداری از پل بغاز، روزانه به طور متوسط 32 هزار وسیله نقلیه از پل تردد کرده بود که این تعداد در سال 1987 به 130 هزار و در سال 2004 به 180 هزار وسیله نقلیه رسید.

از سال 1987 استفاده از پل بغاز برای عابرین پیاده ممنوع گردید.



طول پل: 1.071 متر
طول کل پل: 1560 متر
عرض پل: 39 متر
فاصله بین دو ستون: 837 متر
ارتفاع از سطح آب: 64 متر
سال شروع پروژه:  1970
سال افتتاح پل: 1973
هزینه ساخت پل: 283 774 21 دلار امریکا



www.trtrip.com 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder